АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту рішення Одеської міської ради «Про затвердження
фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати
за земельні ділянки в м. Одесі»
1. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв'язати шляхом регулювання господарських відносин.
Відповідно до ст. 9 Податкового кодексу України до загальнодержавних податків та зборів відноситься плата за землю.
На території міста Одеси розміри плати за землю встановлені рішенням сесії міської ради від 26.03.2003 року №1061-XXIII зі змінами та доповненнями. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
З 1 січня 2012 року відповідно до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 року №41-VI вступає в дію нова нормативно - грошова оцінка земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні, вартість якої збільшена в середньому в 2,68 разів.
Збільшення нової нормативної грошової оцінки з порівнянням з діючою з 1999 року пов’язано з капіталізацією земель міста, сучасною зміною інфраструктури і таке інше.
Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України ставка орендної плати для земель несільськогосподарського призначення має бути не менш 3-х кратного розміру земельного податку, тобто 3-х відсотків від нормативної грошової оцінки землі, але не більш 12-ти відсотків.
У разі застосування існуючих фіксованих ставок до нової нормативної грошової оцінки вартість одного кв. м. орендованої земельної ділянки значно зросте, що може стати додатковим фінансовим тягарем для землекористувачів. Тому, пропонується застосувати, по відношенню к діючим, понижуючі фіксовані ставки до деяких об’єктів, розташованих на земельних ділянках в залежності від їх цільового призначення.
Введення в дію нової нормативної грошової оцінки землі та фіксованих ставок при визначенні орендної плати за землі міста Одеси, незважаючи на пониження деяких фіксованих ставок, по відношенню до діючих, дасть можливість збільшити надходження до бюджету міста від плати за оренду землі практично вдвічі, що в свою чергу забезпечить потребу у фінансових ресурсах для підвищення пенсійного забезпечення, виплат допомоги малозабезпеченим верствам населення, підвищення заробітної плати працівникам бюджетних установ, благоустрою міста, тощо.
Необхідно також зауважити, що прийняття вказаного регуляторного акту скасовує дію раніше прийнятих локальних нормативно-правових актів:
- рішення Одеської міської ради від 31.10.2000 року №1709-ХХІІІ «Об утверждении ставки арендной платы за пользование земельными участками в г. Одессе»;
- рішення Одеської міської ради від 26.03.2003 року № 1061-ХХІV «О внесении изменений и дополнений в решение Одесского городского совета от 31.10.2000 года №1709-ХХІІІ «Об утверждении ставки арендной платы за пользование земельными участками в г. Одессе»;
- рішення Одеської міської ради від 11.07.2003 р. №1310-ХХІV «О внесении изменений в решение Одесского городского совета от 26.03.2003 г. №1061-ХХІV»
2. Цілі державного регулювання.
Цілями прийняття і запровадження даного регуляторного акту є:
- дотримання законодавства, що регулює порядок нарахування орендної плати за землю у частині встановлення мінімальних ставок орендної плати - не менш 3-х відсотків від нормативної грошової оцінки землі;
- встановлення дещо менших деяких фіксованих ставок по відношенню до діючих;
- збільшення надходжень до бюджету міста, що забезпечить вирішення деяких соціально-економічних проблем міста,
- забезпечення прозорості дій Одеської міської ради та її відповідальності за результати приймаючих рішень.
3. Визначення та оцінка інших прийнятних альтернативних способів досягнення встановлених цілей з аргументацією переваг обраного способу
Досягнення встановленої цілі можливо наступними способами :
1. Відмова від запропонованого регулювання, тобто залишення без змін існуючої ситуації.
2. Прийняття Одеською міською радою рішення «Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в місті Одесі».
Оцінюючи зазначені альтернативи, перевага була віддана останній, через те, що в цьому випадку досягти мети можливо в коротший термін, з меншими витратами, з урахуванням особливостей ситуації, яка склалася.
Перший спосіб не є прийнятним оскільки у разі залишення без змін існуючих ставок орендної плати за земельні ділянки, деякі землекористувачі, у зв’язку з неспроможністю їх сплати, будуть відмовлятись від земельних ділянок, що призведе до зменшення надходжень до міського бюджету від сплати орендної плати за землю.
4. Механізм розв’язання проблеми
Досягнення визначеної мети планується шляхом прийняття даного рішення міською радою.
Ступінь ефективності даного регуляторного акта буде оцінуватися за результатами аналізу розміру надходжень сум плати за оренду землі до бюджету.
5. Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта
Прийняття регуляторного акта дозволить зменшення деяких фіксованих ставок по відношенню до діючих у відсотках від нової нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що зменшить фінансове навантаження на землекористувачів.
6. Очікувані результати прийняття запропонованого регуляторного акта.
Головними очікуваними результатами є поповнення міського бюджету, прозорість діяльності міської ради при встановленні фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за землю.
Прийняття рішення дозволить досягти встановлених цілей з найменшими витратами для суб'єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування.
Сфера впливу | Вигоди | Витрати |
Органи місцевого самоврядування | Приведення орендної плати за землю у відповідність до норм законодавства. Збільшення доходної частини бюджету. Збільшення фінансування соціально-економічних програм. Найбільш ефективне використання земельного фонду | Процедура розробки регуляторного акту(витрати робочого часу спеціалістів, що пов'язані з підготуванням, регуляторного акту, публікація у засобах масової інформації). |
Суб'єкти підприємницької діяльності | Зменшення ставок орендної плати для відповідних суб’єктів господарювання. Прозорість у визначенні орендних ставок. | Плата за землекористування. Витрати на приведення у відповідність до даного рішення своєї діяльності |
Споживачі | Покращення добробуту міста | |
7. Обґрунтування строку дії запропонованого регуляторного акту
Запропонований проект рішення вступить в силу з моменту його опублікування. Пропонується не обмежувати строк чинності регуляторного акту, що в повній мірі співвідноситься з цілями його прийняття та механізмом реалізації.
Перегляд зазначеного рішення може бути здійснено у випадку виникнення відповідної необхідності.
8. Показники результативності регуляторного акту
Показниками, які характеризують наслідки дії регуляторного акта є:
- надходження до міського бюджету орендної плати за землю;
- розмір орендованих площ земельних ділянок;
- кількість укладених додатків до договорів;
- кількість всіх договорів оренди земельних ділянок.
9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акту:
Цільова група:суб'єкти підприємницької діяльності – платники орендної плати за землю.
Базове відстеження результативності регуляторного акту здійснюється до вступу його в дію.
Повторне відстеження результативності рішення міської ради буде здійснено через 1 рік після його вступу в дію.
Періодичне відстеження результативності цього рішення буде проведене через 3 роки після повторного відстеження.
Відстеження результативності цього регуляторного акту здійснюватиметься статистичним методом.
Зауваження і пропозиції по проекту рішення Одеської міської ради приймаються в письмовому або електронному вигляді протягом одного календарного місяця з дня опублікування за адресою:
Одеське міське управління земельних ресурсів Одеської міської ради:
65009 м. Одеса, вул. Черняховського, 6,
тел. 30-53-73
і на адресу юридичного департаменту Одеської міської ради:
65004, м. Одеса, Думська площа, 1
Перший заступник начальника
Одеського міського управління
земельних ресурсів Одеської міської ради О.М. Смирнов